De opbrengsten van investeringen in fietsen en lopen, gelet op bereikbaarheid en efficiëntie zijn 3 tot 5 maal groter dan investeringen in autovoorzieningen. Het Rijk ontwikkelt steeds meer plannen om lopen en fietsen te integreren in bijvoorbeeld de nieuwe Omgevingswet.
Een aantal ontwikkelingen waar de SportVerkeerScan invulling aan geeft:
Bereikbaarheid
- Bij veel sportparken zijn te weinig parkeervoorzieningen tijdens piekmomenten;
- Veel sportlocaties liggen aan de rand van de bebouwde kom;
- Sportlocaties leggen steeds meer een beslag op de schaarse openbare ruimte;
- De voorzieningen op de sportlocaties geven impliciet de boodschap, via de kwaliteit van de inrichting wat ‘normaal’ gewenst vervoer is (met name de auto);
- Parkeerterreinen bij sportvoorzieningen worden relatief weinig optimaal benut;
- De middagspits (16.00-18.00) belemmert de doorstroming op wegen en bevat ook recreatief verkeer.
- Verbetering van de infrastructuur leidt tot een vergroting van de verkeersveiligheid. Vooral wanneer het gericht wordt op het voorkomen van eenzijdige ongevallen.
- Een verandering van de modal split ten gunste van fietsen/ ov en wandelen leidt tot vergroting verkeersveiligheid.
Veiligheid
- Verkeersveiligheid staat op de agenda bij sportverenigingen, maar de reis van huis/ school/ sportvereniging wordt niet altijd als veilig ervaren.
- De zelfstandigheid van kinderen komt in het geding, omdat ze uit ‘veiligheidsoogpunt’ met de auto worden gebracht, zowel ‘uit’ als ‘thuis’. De verkeerszelfstandigheid neemt daardoor niet toe. Deze wordt wel verwacht zodra zij naar de middelbare school gaan.
- Tijdens de avonduren hebben bezoekers en leden (soms) een onveilig gevoel tijdens de reis. Dit leidt tot sociale onveiligheid en dat beïnvloedt ook weer de keuze van een modaliteit en de wens om te sporten.
- Het is een kans om naast de bestaande BOB-campagnes ook verkeersveiligheid en sport te stimuleren.
Verduurzaming
- Sportverenigingen zoeken steeds meer wegen om te verduurzamen.
- Ook voor sportverenigingen is het Klimaatakkoord van toepassing en wordt de verduurzaming van sportlocaties, vanwege de Regionale Energie Strategieën al opgepakt.
- Het verlagen van de (beheers)kosten van de locaties op langere termijn. Het is een kans om verduurzaming en mobiliteit op te pakken en het fossielvrij reizen te stimuleren.
- Duurzaam vervoer heeft een positief effect op de klimaatdoelstellingen.
- Juist bij verenigingen/ sportlocaties staat bewegen en gezondheid op de agenda. Zij kunnen de reis naar de vereniging hier ook bij betrekken, waardoor de leden (en opvoeders) ook ‘onbedoeld’ meer bewegen. Een goed ingerichte buitenruimte levert voor niet-leden mogelijkheden op. Meer ervaring met zelfstandig reizen leidt tot meer verkeersinzicht, (vooral voor jongeren), wat op langere termijn leidt tot minder verkeersonveiligheid.
- Bij fietsen en lopen wordt gewerkt aan de verbetering van de conditie, zowel fysiek als mentaal. Sporters krijgen ook een goede warming up onderweg naar het sportcomplex.
Sustainable Development Goals
De Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelen. Ze zijn door de VN vastgesteld als de nieuwe internationale duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030 en door het Rijk overgenomen. De SportVerkeerScan kan bijdragen aan de ontwikkeling van 3 van deze 17 doelen:
Klimaatactie
‘Neem dringend actie om klimaatverandering en haar impact te bestrijden’ Hierbij wordt ingezet op reductie van CO2-uitstoot en maatregelen om de opwarming van de aarde tegen te gaan d.m.v. duurzaam vervoer.
Goede gezondheid en welzijn
‘Verzeker een goede gezondheid en promoot welvaart voor alle leeftijden’ Hierbij wordt ingezet op het stimuleren van bewegen, gezondheid en welzijn (vervoersarmoede).
Duurzame steden en gemeenschappen
‘Maak steden inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam’ Hierbij wordt ingezet op verkeersveiligheid, de kwaliteit van de openbare ruimte en de luchtkwaliteit.