Meteen naar de inhoud

SportVerkeerScan

SportVerkeerScan

Eerste resultaten 7 uitgevoerde SportVerkeerScans

Eerste resultaten SportVerkeerScan

Inmiddels zijn er 10 SportVerkeerScans uitgevoerd of in uitvoering. Een mooi moment om de eerste resultaten te delen.

In totaal is inmiddels bij 7 sportverenigingen, met samen ruim 7.200 leden onderzoek gedaan. Aan deze leden is door middel van een enquête gevraagd naar hun mening over het verkeer, de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van hun club.

Op de enquête is gereageerd met een respons van gemiddeld 17%. Gemiddeld reizen sporters 2 keer per week naar de club. 60% woont binnen een straal van 3,5 kilometer. Van de leden reist 56% op de fiets en 34% met de auto. De verkeersveiligheid om te fietsen wordt als onvoldoende beoordeeld met 12% en om te lopen 20%. Reizen gebeurt vooral door de week tussen 16.00 en 19.00 (37%) en tussen 19.00 en 22.00 (50%).

18% beoordeelt de sociale veiligheid als onvoldoende om te fietsen en 23% om te lopen. In het algemeen lijkt de voetganger en vervolgens de fietsers zich dus het meest kwetsbaar voelen op weg naar de vereniging. Slecht 7% van de leden heeft problemen met het parkeren van hun auto.

Ook blijkt uit de enquête dat leden vooral kansen zien in het stimuleren van carpoolen en fietsen, het verbeteren van fietsvoorzieningen en het inzetten van deelmobiliteit.

Schouw

Naast de data die is opgehaald uit de enquête, zijn er bij de verenigingen ook fysieke beoordelingen van de omgeving en voorzieningen uitgevoerd. Ondanks het feit dat elke sportvereniging uniek is, zijn er ook overeenkomsten tussen de verenigingen. Zo is de kwaliteit van de openbare verlichting en de verlichting op het sportcomplex een aandachtspunt, net zoals de kwaliteit en kwantiteit van de fietsenstallingen. Onderhoud, waaronder de bebording, in het openbaar gebied is vaak nodig gelet op de uitstraling van het complex.

Advies

Al met al is het algemene advies afgegeven om te investeren in de verkeersveiligheid en sociale veiligheid, vooral voor voetgangers en fietsers. Dit heeft o.a. betrekking tot verlichting, stallingen, (korte)routes en bosschages. Iets dat uitdrukkelijk ook bij de verschillende schouwen zichtbaar werd. Het voeren van campagnes gericht op het beïnvloeden van de modall split is daarbij waarschijnlijk pas effectief wanneer de subjectieve en objectieve verkeersveiligheid op de routes naar de sportcomplexen relatief goed is.

Samengevat geeft de SportVerkeerScan een duidelijk beeld van de kansen die er zijn te verzilveren voor de gemeenten, de sportverenigingen en vooral de leden, zodat ze sportief naar de vereniging (blijven) gaan.

Geïntereseerd in een SportVerkeerScan, neem contact met ons op!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *